THE ILLUSION HAS BECOME REAL

words by Paul Pieroni

"This painting here (he points to Joan Mirò’s 1974 canvas paysage), I bought it ten years ago for $60.000. I could sell it today for $600.000. The illusion has become real and the more real it becomes the more desperate they want it. Capitalism at its finest."
Gordon Gekko


Wall Street (Dir. Oliver Stone, 1987) is a sharp-looking/fast-talking bildungsroman for the Reaganomic boom years.

The film’s protagonist Bud Fox (Charlie Sheen) is a young stockbroker at a mid-level trading company. Whether grasping at minor deals or getting screwed by clients – Fox ain’t cutting it. He’s missing out on the big game, the big bucks – and he knows it. A mixture of persistence and luck brings Fox to the attention of Gordon Gekko (Michael Douglas), a corrupt market player with a multimillion-dollar touch.

Reaping the benefits of his association with Gekko, Fox feasts on the best Manhattan high-life has to offer: the apartment (Upper East Side), the woman (Darryl Hannah) and, most importantly to my own interests here, the art (notably a large Julian Schnabel crockery painting).

Now, while its strange seeing such a mainstream film embrace the usually niche world of visual art, this should perhaps not be so surprising. The art market, like the stock market, boomed during the 80s. By the middle of the decade the ‘capitalisation of culture’ at the hands of private interest and investment was rampant. Serious money began to pour into art and art, like never before, found a hungry audience in big business. Any true reflection of the corporate aesthetics of this period would have to be art heavy. And that’s exactly what Wall Street is.

Of the artists documented in the following photos, some are established canonical figures, for example Joan Mirò and Pablo Picasso. Other inclusions, such as Schnabel and Jim Dine, very much reflect the time of the film’s making and the (perhaps now questionable?) energy of postmodern neo-expressionist painting.


As a final word, these images represent only a sample of the art content in Wall Street. For a full list of participants including, where relevant, the loaning gallery or collection, see below:


PABLO PICASSO, JOHN-BENTHAM DINSDALE, MARIE-LUCIE NESSI-VALTAT (WALLY FINDLAY GALLERIES)

CARLO MARIA MARIANI, MIMMO PALADINO (SPERONE WESTWATER)

JAMES ROSENQUIST (RICHARD L. FEIGEN AND CO.)

RM FISCHER (BASKERVILLE AND WATSON GALLERY)

JIM DINE, LUCAS SAMARAS, JEAN DUBUFFET, LOUISE NEVELSON, JOAN MIRÒ (THE PACE GALLERY)

DAVID KLASS, ROBERT BIRMELIN (SHERRY FRENCH, INC.)

JULIAN SCHNABEL, GEORGE CONDO (COLLECTION OF JULIAN SCHNABEL)

DONALD SULTAN (BLUM HELMAN)

ALBERT MOZELL

JOHN ALEXANDER

____________________________________________________________________________
Paul Pieroni is a curator living and working in London.
(www.ppplondon.com)




"Questa tela qui (indica una tela di Joan Mirò del 1974), l’ho comprata dieci anni fa per $60.000. Oggi potrei rivenderla a $600.000. L’illusione è diventata realtà e più diventa reale, più disperatamente la vogliono comprare. Il capitalismo nella sua massima espressione."
Gordon Gekko


Wall Street (regia di Oliver Stone, 1987) è un bildungsroman stiloso e brillante sugli anni del boom dell’economia reaganiana.

Bud Fox (Charlie Sheen), protagonista del film, è un giovane broker di una società commerciale di livello medio. In ogni caso, sia che riesca a concludere qualche piccolo affare, sia che prenda fregature dai suoi clienti, Fox non riesce a sfondare. È escluso dal grande gioco, dai soldi veri – e lui lo sa. Con ostinazione e un po’ di fortuna Fox riesce a catturare l’attenzione di Gordon Gekko (Michael Douglas), un investitore corrotto col tocco multimilionario.

Raccogliendo i frutti del suo legame con Gekko, Fox inizia a godersi il meglio che la Manhattan di alto livello possa offrire: l’appartamento (Upper East Side), la donna (Darryl Hannah) e la cosa che più m’interessa in questa sede, l’arte (in particolare un grosso dipinto di ceramica di Julian Schnabel).

Ora, anche se è strano vedere un film mainstream occuparsi di una nicchia come il mondo dell’arte, forse non dovremmo sorprenderci. Negli anni ottanta, il mercato dell’arte ebbe un’esplosione proprio come quello finanziario. Verso la metà del decennio, il fenomeno di “capitalizzazione della cultura” per mano d’interessi ed investimenti privati era dilagante. Grosse cifre iniziarono ad essere investite nell’arte e, come mai prima di allora, l’arte trovò nel mondo del business un pubblico affamato. Una rappresentazione veritiera dell’estetica corporativa del periodo quindi, deve essere necessariamente ricca d’arte. Questo è esattamente lo spirito di Wall Street.

Alcuni degli artisti documentati nelle immagini che seguono sono personaggi canonici, come per esempio Joan Mirò e Pablo Picasso. Altre inclusioni, come Schnabel e Jim Dine, riflettono il periodo in cui è stato girato il film e l’energia (oggi forse discutibile) della pittura neoespressionista postmoderna.

Infine, queste immagini rappresentano solo un campione dell’arte presente in Wall Street. La lista sottostante riporta l’elenco completo degli artisti che hanno partecipato e delle gallerie o collezioni che hanno concesso le opere in prestito:


PABLO PICASSO, JOHN-BENTHAM DINSDALE, MARIE-LUCIE NESSI-VALTAT (WALLY FINDLAY GALLERIES)

CARLO MARIA MARIANI, MIMMO PALADINO (SPERONE WESTWATER)

JAMES ROSENQUIST (RICHARD L. FEIGEN AND CO.)

RM FISCHER (BASKERVILLE AND WATSON GALLERY)

JIM DINE, LUCAS SAMARAS, JEAN DUBUFFET, LOUISE NEVELSON, JOAN MIRÒ (THE PACE GALLERY)

DAVID KLASS, ROBERT BIRMELIN (SHERRY FRENCH, INC.)

JULIAN SCHNABEL, GEORGE CONDO (COLLECTION OF JULIAN SCHNABEL)

DONALD SULTAN (BLUM HELMAN)

ALBERT MOZELL

JOHN ALEXANDER


____________________________________________________________________________
Paul Pieroni è un curatore che vive e lavora a Londra
(www.ppplondon.com)


translated by Giulia Smith

(01/6)